torsdag 4. oktober 2012

Nan

Jeg har hørt at indere og andre ler litt av oss når vi sier nanbrød, fordi nan er det persiske ordet for brød.  Kan jo skjønne at det høres litt mystisk ut, ville jo stusset litt om en engelsktalende person hadde referert til norsk brød som "brød bread". I opprinnelseslandene bruker man nan til å spise grytemat, i stedet for kniv og gaffel. Derfor må brødene være tynne og myke nok til å kunne bøyes nok til å gripe med. Personlig har jeg sansen for denne måten å spise på, det gir en mye bedre nærhet til maten enn kniv og gaffel har håp om å få til.

Nan er heller ikke veldig vanskelig å få til, når selv jeg som ikke er spesielt god på gjærbakst klarer det. Men dette er ferskvare og smaker aller best rett ut av ovnen.

Oppskriften jeg bruker har jeg stjålet fra familiekokeboken til Ole Martin Alfsen og Tom Victor Gausdal. Den er for 4 pers

2ss tørrgjær
4ss lunken melk
2 ss sukker
450g hvetemel
1 ss bakepulver
1/2 ss salt
1 1/2 dl melk
1 1/2 dl yoghurt naturell
1 vispet egg
2 ss klaret smør
Topping(eks: hvitløk, syrnet melk, smør, salt, koriander...)

Bland gjær, lunken melk, sukker i en liten bolle og sett det til side på ett lunt sted frem til det begynner å skumme. I mellomtiden blander du mel, bakepulver og salt i en stor bakebolle. Lag en grop i midten og tilsett gjærblandingen + resten av ingrediensene. Kna deigen godt og sett den til heving, den skal bli dobbelt så stor. Når det er klart til steking settes ovnen på 200c. Så må du kjevle ut deigen til å bli ca 3mm tykke, størrelse  kan du velge helt selv. Deigen kan være relativt klissete, så det kan være en fordel å ha en del ekstra strømel for hånden når du baker dem ut. Før de settes i ovnen smører du dem med smeltet smør eller syrnet melk og det du liker best på toppen. Her i huset er havsalt, hvitløk og hakket koriander en slager.

1 stk gedigent nan


Bon app!
xoxo Maren

2 kommentarer:

  1. hva bruker du de 4ss med linken melk til? må si jeg ikke skjønte den helt siden det står lenger ned på lista at man skal ha 1 1/2 dl melk...

    SvarSlett
  2. Ser jeg kunne formulert den bedre. Det er melk i to omganger. Den lunkne melken skal blandes med gjæren og sukkeret, resten av melken kommer i sammen med melk og yoghurt :)

    SvarSlett